تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

دفاع نخست وزیر ایران در شورای امنیت سازمان ملل | سفر مصدق به آمریکا برای ملی کردن نفت

۶۶ سال پیش در چنین روز‌هایی دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران در ادامه مبارزاتش برای ملی کردن صنعت نفت عازم نیویورک شد تا در شورای امنیت از حق ملی شدن نفت ایران دفاع کند.

دکتر مصدق

رویداد۲۴ در اکتبر سال ۱۹۵۱ برای دفاع از حق ایران در شورای امنیت سازمان ملل برای ملی کردن صنعت نفت ایران عازم نیویورک شد. او در این سفر ضمن سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل ده‌ها گفتگو و مصاحبه با رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی مختلف صورت داد و به چهره برجسته سیاسی در سطح بین المللی تبدیل شد.

مصدق در واشنگتن با "دین آچسن" وزیر امورخارجه وقت آمریکا و نیز "هری ترومن" رئیس جمهور امریکا نیز ملاقات و مذاکره کرد. استقبال مقامات ارشد آمریکایی در ایستگاه راه آهن واشنگتن از مصدق بی سابقه توصیف شده بود. مصدق از دیوان عالی آمریکا و آرامگاه و خانه جورج واشنگتن نیز دیدن کرد.

نخست وزیر وقت ایران که با دخترش ضیاء اشرف و پسرش غلامحسین به آمریکا آمده بود در سخنرانی خود در شورای امنیت به زبان فرانسه، به شدت نسبت به سیاست‌های مداخله جویانه انگلیس در ایران انتقاد کرد و اعلام کرد تا ملی کردن صنعت نفت ایران مبارزه خود را ادامه خواهد داد.


بیشتر بخوانید: نظر متفاوت شفیعی کدکنی درباره دکتر مصدق +فیلم


در جریان این سفر دکتر مصدق برای مدتی نیز در بیمارستان بستری شد؛ او پیش از ورود به امریکا به سفارت ایران در واشنگتن دستور داده بود با اطلاع وزارت امور خارجه دو اتاق در بیمارستانی در نیویورک برای او بگیرند و به محض ورود از فرودگاه به آنجا رفت. مصدق در اولین روز‌های ورود به امریکا مذاکرات و دیدار‌های خود را در بیمارستان انجام داده و همزمان برای درمان تحت نظر پزشکان امریکایی قرار داشت. نقل شده است که مصدق پس از اطلاع از هزینه‌های بالای بیمارستان فورا به بهانه حضور در جلسه شورای امنیت بیمارستان را ترک می‌کند. عکس‌های سفر مصدق به امریکا در سایت کتابخانه "هری ترومن" رئیس جمهور اسبق امریکا قابل دسترسی است.

منبع: فرادید
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دکتر مصدق
نظرات شما
پیشخوان